En chef behöver inte vara en bra ledare och en ledare behöver inte vara chef. Det är så mycket mer bakom att vara en bra ledare än att ha en titel som säger att man är det, så att säga. Dock är det alltid bra att som chef, se till att vara en så bra ledare som man bara kan. Det kan vara bra att gå en chefsutbildning i Stockholm till exempel, för att få de rätta verktygen. Det finns även bra utbildningar på Försvarshögskolan att gå.
Det finns en del saker du kan göra för att bli en bra chef och en bra ledare. Dels som sagt gå en chefsutbildning i Stockholm, eller en ledarskapsutbildning. Här är även flera andra bra punkter att fundera på.
Att berömma och rosa, det ska göras inför alla. Ris eller konstruktiv kritik ska tas enskilt. Att berömma är bra, för det får den anställda att växa. Men de ska även veta vad som är mindre bra.
Även om det känns svårt att släppa från sig ansvar som chef, så är det företagets mål du ska ha i sikte och för att nå dessa mål, är det bra att sätta upp dem tillsammans med de som ska utföra dem.
Feedback är bra och det ger lärdom. Men det är även bra att låta dina anställda utvecklas genom att få gå på olika utbildningar.
Om du som chef jobbar hårt så kommer även dina anställda vilja göra just det. Se till att hålla dig till dina och företagets värderingar. Om du vågar stå för dina åsikter så blir du respekterad. Det är helt ok om även du gör fel ibland, stå för dem, det gör dig mänsklig.
After work, utflykter, teambuilding eller vad som helst är bra att göra tillsammans som ett team. Det gör att ni får en bättre sammanhållning och att ni trivs tillsammans. Det är bra att ha en god stämning både på jobbet och utanför.
Visa alltid uppskattning till de anställda som kommer med bra idéer. Uppmärksamma dem, beröm dem och visa att du respekterar dem. Se även till att du låter dina anställda vara med i viktiga beslut.
Även om det är stressade situationer på jobbet, missa inte att vara närvarande i möten med medarbetare. Ett bra ledarskap är att du är dels fysiskt närvarande på din arbetsplats men även att du är närvarande och ta dig tid att lyssna på dina anställdas åsikter och upplevelser.
Du måste tänka på att du visar dig som en bra ledare. En hel del av det vi säger, gör vi inte med ord, utan med kroppsspråk. Det gör att du kanske säger en sak, men din kropp säger något annat. Tänk därför inte enbart på vad du säger, utan även hur du säger det och förstå hur du uppfattas. Lär känna dig själv som chef och satsa även på att gå en fortbildning.